وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ

Thursday, March 12, 2009

الناس بقيت فاهمه الإختلاف غلط

عشان أنا بحب فلان ... يبقي لازم أكون متفق معاه في أراءه بنسبة 100%

و مينفعش حتي تكون النسبة 99.9999 %
!!

لازم 100 %

لكن إني الواحد يقول إنه بيختلف مع فلان في النقطة دي عشان السبب ده

ليه و ليه تقول كده !

يعني مثلاً لما أقول إن الشيوخ اللي بتيجي علي قناة الناس أفقدوا كلمة : بحبك في الله معناها
يبقي أنا كده بكرههم
ولكن هذا ليس صحيح

أنا بحبهم كلهم ... و بسمعهم كلهم

بس مش كل كلمة يقولوها أنا لازم أقتنع بيها و أنفذها بالحرف الواحد

لأ طبعا ... أنا أسمع منهم و أخد اللي يقبله عقلي وقلبي معاً

قال النبي صلى الله عليه وسلم قال: استفت قلبك وان افتاك الناس وأفتوك

و عشان الواحد لازم يكون بيفكر ... يبقي لازم هيكون في إختلاف مع الطرف التاني

هو ربنا اللي قال كده : وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ (118)

ولا يزالون ... فعل مضارع يدل علي التجدد و الإستمرار

يعني الناس هتفضل طول عمرها مختلة مع بعضها
و عمرهم ما هيتفقوا في كا حاجة أبداً
يعني زي ما في حاجة إسمها حب و إتفاق ... في برده حاجة إسمها حب و إختلاف

أنا بحب أ/عمرو خالد جداً ... و متفق مع وجه نظره في الحياة و الدعوة جداً جداً
بس ده برده ما يمنعش إني بختلف معاه في بعض الحاجات اللي هو بيقولها ... وده طبيعي جداً

بس أهم حاجة بأي إن الواحد لما يختلف مع حد يطبق فقه الإختلاف معاه

متستغربش أوي كده .. أه في حاجة إسمها فقه الإختلاف

يعني أعمل إيه بالزبط ؟؟

المفروض تعمل الأتي لما تختلف مع حد :

1-دع الطرف الأخر يتكلم و يعرض قضيته

2-إبدأ الحوار بمواطن الإتفاق .. حتي يكون الحوار هادئاً و هادفاً مش خناقة عالفاضي

3-لا تتعصب لرأيك و لكن قوهٍ بالحجة و البرهان

4-إعتدال الصوت و التواضع في القول و الفعل ... محتاجينها أوي دي

5-التراجع عن الخطأ ... و ذلك يعتبر شجاعة مش معيلة خاااااالص

6-إحترام رأي الآخر ... مهما كان ... و عشرميت خط تحت مهما كان دي

7-لاتصر علي الفوز 100% ... و لكن إسمح لمحاورك بالأحتفاظ بماء وجهه أمامك


ولا إنتو إيه رأيكو ؟؟

7 comments:

LiNa said...

بجد بجد في ناس كتيير بقت بتفكر كدا ... عشان تبقى تمام لازم تبقى توأم دماغها بتفكر في نفس الحجات بتوافق على نفس الاراء حتى لو على غير اقتناع ...
لازم تبقى مؤيد عشان يتقال ان في توافق في التفكير وكأن الاختلاف ده بقى ممنوع وهيعطل المراكب السايره ...

ممممممممم والله بجد انا بحس ان لولا الاختلاف الفردي بين كل شخص والتاني هو اللي بيعمل جو وبيولد افكرا جديده وبيصلح مفاهيم ونظريات في كل موقف او موضوع ...

بجد تحياتي على البوست ده :)

lina al-gohary ...

mahmood taha said...

لينا : عندك حق في كل كلمة قولتيها

فكرتيني بالمقولة : لولا إختلاف الأذواق ... لبارت السلع

ياريت حضرتك تنورينا علطوووووووول :)

Anonymous said...

حبيبى انا متفق معاك جدا فى الكلام اللى قولته بس الصراحة مش كله
وبالذات فى المثل اللى قمت بطرحه ...
بص يا محمود
انا ممكن اختلف مع واحد من سنى
من عقليتى
من مستوى فكرى
لكن اختلف مع عالم
صعب اوى
لانى معنديش ربع علمه
اختلف معاه اكيد لما يقول حاجة غلط فى الدين وانا اكون عارفها او يأمرنى بمعصية
ساعتها لازم نرجع لفقه الاختلاف

محمود
اوعى تفهم انى مش مختلف مع شيوخ
لا انا ممكن اختلف
بس لازم اكون أد الاختلاف ده



وجزاكم الله خيرا

mahmoud guoshy

Anonymous said...

حلوة أوى التدوينة دى

أريد أيضا أن ألقى نظرة على عدد آخر من مواضيعك

و بالتوفيق دائما

كاره الأمريكان!

mahmood taha said...

الجيوشي بذات نفسيته هنا ... يا مرحبا يا مرحبا ... و سلملي علي كل العاملين في شركة تي إي داتا ...

يعني انا متفق معاك في معظم الكلام

بس انا شايف في حتة تناقض صغنطوطة

إزاي بتقولي مختلفش مع شيخ و إزاي تقولي إنك بتختلف مع شيوخ ... مش فاهمها الصراحة!!


الحاجة التانية انا مختلفتش مع الشيخ في مسألة فقهية ولا حاجة
ده مجرد رأي أنا ... مش بفرضه علي حد

و بعمل زي ما الحديث أمرنا : استفت قلبك و إن أفتاك الناس و أفتوك

بس

mahmood taha said...

كاره الأمريكان : تشكر علي الزيارة يا دكتر ... و يارب يفك عنك كربك و يبدلك إياه فرحاً و سروراً

moemin05 said...

مداخلة جميلة و أنا فـ دي أوافقك ١٠٠٪ـ
لكـن أعترض على كتابة كلمة ((بالظبط)) بالـ(ز)ـ
:)