فقط تذكر

Monday, March 30, 2009

عندما تخلو وحيداً
و العقل يغدو شريداً
و تري الباطل واضحاً
و الحق يصبح غريباً
و الشيطان يكون هو الأنيس
و النفس هي الونيس

فقط تذكر " إلي ربك يومئذ المساق "

عندماا تشعر أن لا أحد يراك
و أن الباب قد أوصد وراك
و فتح الاخر امامك
ممهد الطريق سالك
طريق الشر سالك
و طريق الخير حالك

فقط تذكر " إلي ربك يومئذ المساق "

و أنت تقف حائراً عقلك
تفكر .. أي الطريقين أنت سالك؟؟
أ الطريق السالك ؟
أم الطريق الحالك؟!
تقول لك نفسك : هيا إلي الطريق السالك
هيا إلي الطريق السالك
هيا إلي الطريق السالك
و يصيح عقلك قائلاً : بل الطريق الحالك
هكذا أوصانا الخالق

عندها تذكر " إلي ربك يومئذ المساق "

فإن كنت من العاقلين و أخترت الطريق الحالك
فيا لك من حاذق
فأستمسك به ما دمت حياً
و لا تعدو عيناك عنه قيد أنملة
فإنه الصواب ولا شك
و النجاح و لا ريب
و إن هذا لهو الفوز المبين

و لا تنس أنه " إلي ربك يومئذ المساق "

و أما إن كنت من الضعفاء المساكين
و أخترت طريقك مثل أي السالكين
و إتبعت كلام نفسك و هواها
و سرت علي خطا الشيطان و غيه
و لم تراعي أي شئ
أي أي شئ
و كنت من المفرطين
الغافلين
اللاهين
فإني أخاف عليك عذاب يوم عقيم
يوم نخرج من الأجداث سراعاً
يوم نكون إلي ربنا بارزون
و ينادي عليك فلان ابن فلان
هلم للعرض علي الرحمن
فترتعد فرائصك
و يشحب لونك
و لا يعرفك الملائكة إلا من شدة خوفك

و يجيئون إليك يقولون " إلي ربك يومئذ المساق "

فعد إلي الله تائباً
إذرف الدمعات باكياً
دمعات الخضوع و الخشوع
دمعات التوبة و الرجوع
طهر بها بدنك من كل ذلاتك
و أمح بها جميع خطاياك

و تذكر دائماً أنه إلي ربك يومئذ المساق




5 comments:

Dr Nemo said...

حلوه يا طه
بس عاوز تراعى القافيه شويه
بس فكرتها جميله اوى
بس فعلا مين اغلى
هواك و لا ربك
؟

Anonymous said...

لله ذرك يا دكتور محمد ما اجمل عضاتك

mahmood taha said...

الله يكرمك يا نيمو .. أنا بس ما حبتش أزود في القافية أوي عشان حسيت انها هتبقي متكلفة و مصطنعة أووووووووووي


_____________

عمران : محمد مين و عضات ايه يا بني ... أنت عارف انا مين ؟؟ !!!

Anonymous said...

أنا عارف أنك دكتور محمود بس مش عارف ليه كتبتها دكتور محمد ومرضيتش أمسحها قلت أخليها من قلبي أحسن
والجملة اللي أنا كنت كاتبها لأني بحب اللي قالهالي قبل كده فبقيت بحطها في معظم ردودي على التدوينات الحلوه اللي فيها نصح للدين

Anonymous said...

حضرتَك اللى كتبتها بجد؟؟
ماشاء الله حضرتَك موهوب جداً


ريما